V petek, 16. 11. 2018, smo imeli učenci OŠ dr. Jožeta Toporišiča Dobova tradicionalni slovenski zajtrk, ki je bil tudi letos eden izmed osrednjih dogodkov dneva slovenske hrane. Na ta dan smo imeli tudi naravoslovni dan, s katerim smo obeležili dan slovenske hrane.
Zjutraj smo se zbrali v šolski jedilnici, kjer smo prisluhnili kratkemu programu. Najprej nas je pozdravila ravnateljica Ivana Baškovič in nam nekaj povedala o dnevu slovenske hrane, tradicionalnem slovenskem zajtrku ter nam predstavila izvor izdelkov, ki smo jih imeli za zajtrk. Nato sta nam Nina in Maj Zupančič prebrala pesem Ciciban in Čebela. Za konec smo ob spremljavi glasbil vsi skupaj zapeli pesem Čebelar avtorja Lojzeta Slaka.
Sledil je tradicionalni zajtrk z medom, maslom, kruhom in mlekom, hrano ki so jo darovali lokalni pridelovalci hrane. Po zajtrku smo se razdeljeni v skupine odpravili vsak v svoj razred.
Učenci prve triade so v okviru naravoslovnega dne sodelovali na natečaju EKO smreka podjetja Hofer. Prebrali so zgodbico o Ferdu in Kranjski čebeli Sivki. Zgodbo so nato nadaljevali po svoje. Vsak razred je okrasil svojo EKO smreko s čebelicami iz papirja na temo Kranjska čebela praznuje. Izdelke so razstavili pred razredi.
Četrtošolci smo si ogledali projekt o zdravi hrani, nato smo začeli z izdelavo sadnih kroglic. Narezali smo suho sadje in smo dodali približno 3 žlice medu ter vaniljev sladkor. Vse skupaj smo pregnetli z rokami. Oblikovali smo majhne kroglice in jih povaljali po kokosu in kakavu. Kroglice smo poskusili in bile so zelo okusne. Medtem so se že pekle slastne palačinke. Učiteljica Mateja Rožman Lubšina nam je pokazala, kako se lahko na zdrav način naredi nutello in čokolino. V nutelli je bilo malo cimeta, soli, vode, mandljev, gheeja, medu, kakava in ovsenih kosmičev. V čokolino pa smo dali malo cimeta, soli, vode in medu. Naš naravoslovni dan se je zaključil s stojnicami. Na stojnicah smo okušali jedi, ki so jih pripravili učenci drugih razredov.
Učenci petega razreda smo kisali zelje. Najprej smo ga narezali, potem začinili s soljo in celim poprom za boljši okus, pa dodali še jabolko. Na koncu smo vse to v posodi potlačili, zalili z vodo in obtežili. Po malici smo začeli izdelovati prehransko piramido. Delo smo si razdelili. Lepili smo škatle in sličice iz reklamnih letakov.
Šestošolci smo si najprej ogledali predstavitev o pridelavi tropskega sadja, o vplivu nasadov in gojenja sadja na okolje. Pogovarjali smo se o tem, kdo največ zasluži pri prodaji tropskega sadja in ugotovili, da najmanj zaslužijo delavci na plantažah, največ pa trgovska podjetja. Nato smo po skupinah izdelali plakate o pomarančah, bananah in ananasu.
Sedmošolci smo bili razdeljeni v tri skupine. V vseh skupinah smo pripravljali različno hrano. V eni skupini smo se najprej pogovarjali, kakšna je razlika med bio in eko hrano, spoznali bio in eko živila ter pripravili tri različne namaze. Pripravili smo namaz iz pomaranče in lešnikov, namaz iz bučnih semen in ananasov namaz. Vsem namazom je bila osnovna sestavina skuta. Trije učenci pa so izdelali dva plakata o tradicionalnem slovenskem zajtrku. V drugi skupini smo ravno tako pripravljali skutine namazov z ananasom, mandlji, z lešniki in pomarančami. Najprej smo morali sadje in oreščke narezati, nato pa vse primešati skuti. Dodali smo še med in okrasili namaz s koščki ananasa. Na spletu smo poiskali 10 zdravih diet, skuhali juho iz leče in pripravili dietne palačinke. Glavne sestavine za palačinke so bile riževo mleko, ovseni kosmiči in banane. Ko so bile pripravljene vse jedi, smo jih odnesli v jedilnico, kjer so si jih v jedilnici ogledali še ostali učenci in jih tudi poskusili. Tretja supina učencev je spoznavala različne vrte čajev in začimb. Seznanili smo se tudi z dieto za sladkorne bolnike.
Osmošolci smo bili razdeljeni v dve skupini. Učenci v prvi skupini smo spoznavali različne žitarice in se pogovarjali, katere vrste kruha poznamo. Nato smo spekli več vrst kruha, in sicer koruzni, ajdov, pirin in krompirjev kruh. Pečenega smo odnesli v jedilnico, kjer smo ga poskusili. Učenci druge skupine pa smo pripravili recikliran obrok. Pogovarjali smo se, kako je treba pravilno shranjevati živila in da hrane, ki nam ostane, ne zavržemo. Tako smo iz govedine, ki smo jo skuhali za juho, pripravili solato, makarone smo popekli, iz pire krompirja smo naredili njoke in jih ponudili z marmelado kot sladico, iz prosene kaše pa smo spekli narastek.
Deveti razred je bil razdeljen v dve skupini. Učenci smo pripravljali zdrave krožnike iz sadja in zelenjave. Pripravili smo dva zelenjavna in dva sadna krožnika, zatem smo pripravili pogrinjke ter na različne načine zgibali prtičke. Po zaključenem delu smo si ogledali tudi dokumentarni posnetek o ceni banan in o tem, kako pridelovalci le-teh slabo zaslužijo, ter zvočni posnetek o eksotičnem sadju. Druga skupina je pripravljala sadne in zelenjavne smoothie. Za začetek so si ogledali dokumentarne posnetke. Zatem so iz etiket, ki so na izdelkih, izpisovali energijsko vrednost, vsebnost maščob, skadkorja, beljakovin, ogljikovih hidratov,… ter se o pogovarjali o uravnoteženi prehrani za mladostnike. Na koncu so pripravili sadne in zelenjavne smoothie.
Za zaključek naravoslovnega dne smo se vsi zbrali v jedilnici, kjer smo imeli predstavitev in poskušanje naših kulinaričnih izdelkov. Uživali smo lahko v različnih vrstah kruha, čaju iz zelišč, slanih in sladkih sirnih namazih, čokoladnem namazu, brezglutenskih palačinkah in čokoladnih kroglicah s suhim sadjem, njokih z marmelado, mafinih iz testenin, solati iz mesa in čebule ter v sadno-zelenjavnih krožnikih ter smoothijih .
Na naravoslovnem dnevu smo se imeli lepo, predvsem pa smo uživali pri izdelovanju in poskušanju naših kulinaričnih dobrot.
Nuša Račič in Nina Zupančič, 4. a
Julija Slačke Pavuna in Pina Rožman, 5. a
Živa Frigelj, 6. a
Ava Polovič, 7. a
Nives Kos Fijolič in Maša Zorčič, 7. b
Manca Račič, Neli Bokor, Nika Savnik, 8. a
Urša Nakani, 9. a
Foto: Eva Martinčič, 9. a